Memaparkan catatan dengan label Donut. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Donut. Papar semua catatan

20 Mei 2011

BURGER MALAYSIA

Dah lama tak buat.  Donut kentang boleh juga dibuat burger malaysia.

Lihatlah kegebuan isi dalamnya.  Sukaaa....


Cuma isi sambal je, anak2 tak suka timun.

Jangan pandang pada rupanya yg berkedut tapi isinya yang penting...hahaha.

DONUT LAGI

Masa nak membuatnya agak lama gak tp hasilnya sungguh berbaloi.

 Mcm2 rupa ada.  Saja nak tarik perhatian anak2 makan.
  
 Buat utk frozen.  Anak2 nak bawa bekal ke sekolah. Anak2 ina memang digalakkan bawa bekal, lebih terjamin kebersihannya.

Puas makan.  Ini adalah donut kentang, ambik resepi dari kawan.  Memang lembut dan gebu walaupun disimpan lama.  Ina selalu guna resepi ni.  Nanti ina bagi resepinye ye.

07 Februari 2011

DONUT

Dulu memang tak pandai nak buat donut.  Sejak dapat resepi dari internet n kawan2, sekarang ni dah kira pakar la...hihihi...  Terima kasih kat Mah sebab sudi bg resepi Donut Kentang pada Ina. Dah banyak kali Ina buat tau.  Memang gebu walaupun dah sejuk. Berbaloi2...

 Anak2 la tu yg buh topping coklat n tabur manik warna warni.

 Yg putih tu ina goreng sekejap then simpan dlm peti ais...esok or bila2 boleh goreng semula...frozen katakan...

 Ini betul2 donut...golek dgn gula.  Ina tak de acuan so buat lubang guna jari je.

Anak2 punya kje la ni...topping tak sekata...hihihi

DONUT KENTANG

SUMBER: MAH tp ikut cara ina

Ina guna sukatan cwn melamine mcm cwn arcopal tu..

BAHAN:

 *3 cams yis kering (1 pek)
*1/2 cwn gula pasir
 *1/4 cwn air paip @ suam
 600gm tpg. gandum (ina sukat 6 cwn)
1/2 cwn planta
1/2 camt garam
1 bj telur A (ina tak buh pun!)
2 bj kentang rebus (250gm) - eloknya US Potato (kurangpun tak pe) - lecek
1/2 cwn air suam (ina guna air paip je!) - uli ikut lembut - masukkan sikit2..
* 2 camb susu tepung (ina tambah) - optional 


CARA:

1) Bhn bertanda * dibancuh dan biar 10min smpi berbuih.

2) Tpg, garam, planta, kentang & telur gaul jadi serbuk roti.

 3) Masukkan yis tadi dan air (sikit2) ikut lembut - uli smpi lenguh jd doh yg lembut n tak melekat di tgn. Peram 1/2 jam dlm plastik besar @ tutup dgn towel lembap pun ok. (ina guna plastic bag besar je).

4) Tumbuk2 utk buang angin, uli sekejap - terap - peram lagi 15 min atas dulang yg telah ditabur tepung (elak melekat) barulah digoreng.

5) Hias dgn gula halus @ cooking choc + choc rice.

* NOTA: utk frozen, goreng sekejap n buh dlm bekas kedap, simpan dlm peti ais. Nak goreng, keluarkan pada suhu bilik. Resepi ini juga sesuai utk burger malaysia mcm yg ina buat tu...  Ada gak yg kata...bakar dlm oven sekejap lepas tu boleh la simpan dlm peti sejuk...petuanya supaya tak serap minyak bila digoreng nanti.