22 April 2014

Pengurusan Diabetes Ketika Berpuasa

Pengurusan Diabetes Ketika Berpuasa
Ceramah pengurusan diabetes ketika berpuasa telah disampaikan oleh Dr Masni Mohamad, Pakar Perubatan Endokrinologi, Hospital Putrajaya pada 18 Julai 2011. Ceramah telah dihadiri sekitar 30 orang peserta bermula jam 9.15 pagi hingga 10.30 pagi. Banyak panduan dan pengetahuan yang kita perolehi melalui ceramah beliau itu.

Ada tiga komponen organ yang terlibat dalam fenomena kencing manis iaitu hati (liver), pankerias dan saluran darah. Pankerias berfungsi menghasilkan insulin, sejenis hormone yang diperlukan sebagai kunci kepada distribusi gula dalam darah. 

Gula diperolehi melalui makanan dan yang memproses gula ialah hati (liver). Setiap sel dalam badan manusia memerlukan gula sebagai tenaga untuk mengerakkan fungsinya. Apabila gula tidak sampai ke sesuatu organ yang memerlukan gula untuk berfungsi, maka organ berkenaan tidak dapat berfungsi kerana tiada tenaga. Insulin bertindak sebagai anak kunci kepada sel, jika sel itu boleh dibuka oleh insulin maka sel berkenaan boleh menerima gula yang dikirim melalui saluran darah dan dimanfaatkan oleh sel berkaitan bagi menjalankan fungsi hakikinya.

Ada sebahagian manusia yang pankeriasnya tidak berfungsi mengeluarkan insulin. Maka diperlukan insulin dari luar bagi membantunya mengatasi fenomena kencing manis. Penderita kumpulan ini disebut sebagai Diabetes Jenis 1. 

Sebahagian manusia pula menghadapi masalah pankeriasnya tidak mengeluarkan insulin secukupnya untuk membantu mengatasi fenomena kencing manis dan memerlukan obat-obatan bagi membantu pankerias menghasilkan insulin yang mencukupi bagi menghadapi fenomena kencing manis. Penderita jenis ini dinamakan Diabetes Jenis 2. Banyak obat-obatan yang telah dicipta bagi membantu penderita jenis kedua ini, antaranya Metformin, Daonil, Diamicron, Acarbose, Glicazade MR, Januvia dan lain-lain.

Bagaimana kita mengenali gejalan fenomena kencing manis akan melanda kita? Ini suatu soalan yang perlu ditanyakan oleh setiap orang. Jika anda selalu haus (dahaga), kerap buang air kecil, lesu, dan keletihan maka segeralah buat ujian OGTT (telah disebut dalam artikel sebelum ini). Lebih baik kita tahu lebih awal daripada tiba-tiba datangnya tsunami kencing manis pula.

Ada dua akibat dahsyat bagi penderita kencing manis iaitu hypoglisemia (kekurangan gula) dan hyperglisemia (kelebihan gula). Kedua-dua keadaan yang ektsrim akan menjurus kepada kematian jika tindakan segera tidak diambil. Akibat-akibat lain ialah diabetes ketoacidosis, “dehydration (kekurang air dalam badan)”, dan “thrombosis”.

Golongan pengidap yang tidak dibenarkan berpuasa iaitu mereka yang mempunyai fenomena kencing manis yang tidak dapat dikawal dan pengidap yang tidak mengikut nasihat doktor dalam penjagaan dan pengawalan fenomena kencing manis mereka. Nasihat doktor pakar diperlukan sebelum pengidap kencing manis berhasrat meneruskan puasa mereka.

Mereka yang hanya penginap jenis 2 dan bergantung kepada obat sahaja dan berkeadaan obese, maka mereka digalakkan sangat berpuasa dan boleh mengurangkan berat badan jika berpuasa.

Beberapa peraturan digariskan bagi penderita kencing manis ketika berpuasa iaitu:
1. Mereka mesti bersahur lewat dengan memakan makanan yang banyak serat seperti sayur-sayuran dan ketika berbuka dianjurkan makan makanan manis. Semuanya dalam kuantiti yang sedikit.
2. Jangan lambat berbuka puasa.
3. Ambil obat seperti yang doktor cadangkan. Obat yang biasanya diambil waktu pagi dipindahkan ke waktu berbuka dan obat yang biasanya diambil waktu malam dipindahkan ke waktu sahur.
4. Jangan makan berlebihan.
5. Usahakan menjaga dan mengawal diabetes secara am.
6. Kenali tanda-tanda hypoglisemia dan juga hyperglisemia.
7. Mesti segera berbuka bila berlaku hypoglisemia dan hyperglisemia.

Pemeriksaan kadar darah dalam badan perlu dilakukan seperti biasa ketika berpuasa bagi mengetahui keadaan sebenar kadar darah kita untuk tujuan kawalan dan tindakan. Masa pengujian darah secara sendiri boleh dilakukan dalam empat keadaan, (1) sebelum makan sahur, (2) 3 - 4 jam selepas sahur, (3) sebelum berbuka puasa, (4) 3 – 4 jam selepas buka puasa.

Cara terbaik mengawal fenomena diabetes ialah mengawal pemakanan dan bersenam. Jika kita ingin tetap sehat jagalah pemakanan dan wajibkan diri kita untuk bersenam setiap hari kalau boleh atau tiga kali seminggu walau pun dengan memaksa diri.

Hanya redha Allah yang kita cari dan bersama-sama menjaga anugerah Allah yang berupa badan, minda dan keluarga di sekeliling kita.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan