01 April 2014

PULAU DIEGO GARCIA

Baru ku tahu keistimewaan di pulau ini......


Pulau ini adalah kira-kira 1,970 batu nautika (3,650 km) timur pantai Afrika (di Tanzania), 967 batu nautika (1,790 km) selatan barat daya-hujung selatan India (di Kanyakumari) dan 2,550 batu nautika (4,720 km) barat barat laut-pantai barat Australia (di Taman Negara Cape Range, Australia Barat). Diego Garcia terletak pada Kepulauan Chagos di Lautan Hindi, mendahului dengan rantaian panjang terumbu karang, kepulauan, dan pulau-pulau Lakshad, Maldives, dan Chagos Archipelago.

Tentera Laut Amerika Syarikat beroperasi Sokongan Kemudahan (NSF) di Pulau Diego Garcia ini. Pulau ini menempatkan kapal tentera laut yang besar dan asas sokongan kapal selam, pangkalan tentera udara, kemudahan pengesanan komunikasi dan tempat berlabuh untuk pra-kedudukan bekalan tentera untuk operasi serantau di atas Kapal Pengangkut Laut.

Mauritius pernah berusaha untuk mendapatkan semula kedaulatan tapi pulau itu telah dijual kepada UK pada tahun 1965. Antara tahun 1968 dan 1973, kaum Chagos (penduduk asal Diego Garcia) yang berjumlah kira-kira 2,000 orang telah ditempatkan oleh Kerajaan British ke Mauritius dan Seychelles untuk membolehkan Amerika Syarikat mewujudkan sebuah pangkalan tentera di pulau itu. Hari ini, kaum Chagos yang  dibuang itu masih cuba untuk kembali, dengan mendakwa bahawa pengusiran paksa adalah tidak sah.
Malaysia perlu lebih maju dpd ini.  InshaaAllah.

Malaysia jgn mudah mengalah.

Kecanggihan yg tidakkan kekal lama. Keangkuhan akan memakan diri sendiri.


Allah lebih berkuasa.







The 25-acre north ramp contains a B-747 cargo aircraft, a DC-8, cargo, 2 P-3 Orions, and a British Nimrod MR Mk.II aircraft

 Close-up of the 2 P-3 Orions and the British Nimrod MR Mk.II aircraft

 
Close-up of the B-747 cargo aircraft.

 Overview of "Camp Justice", the 30-acre temporary housing area for personnel supporting Operation Enduring Freedom

Image

Image









2 ulasan:

  1. Semoga terjawab segala spekulasi selepas ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampaknya sehingga kini masih belum terjawab. Doa tetap diteruskan.

      Padam